Johannes Brahms kimdir?
Alman besteci , 1833-1897 yılları arasında yaşamıştır.. Klasik biçimleri Romantizm’den etkilenmiş bir üslupla işleyerek 19.yy’ın yenilik arayışları karşısında, klasik tarzın ve geleneksel müziğin evriminin en son ve en yüksek noktasını oluşturmuştur.
Babası Johann Jakob, belediye tiyatrosunda kontrbas çalan bir müzisyendi. Oğlunun müzik eğitimini önce kendisi üstlendi ama Johannes yedi yaşına gelince özel ders alması gerektiği anlaşıldı.
Çok geçmeden, Brahms, küçük besteler ve halk ezgilerinden derlemeler yapmaya başladı. Bu dönemde, bir yandan okul ödevlerini yapmak, öte yandan ailesinin geçimine katkıda bulunmak amacıyla konserlere katılmak, gece kulüplerinde, gemici meyhanelerinde çalışmak zorunda kalmış, sağlığı da bozulmuştu.
1850’de Yahudi asıllı Macar kemancı Eduard Remenyi ile tanışması ve daha sonra ise ünlü kemancı Joachim’i dinlemesi, yaşamının akışını derinden etkiledi.
Joachim, Brahms’ın önce Liszt’le, sonra da Schumann’la tanışmasını sağladı.
Sanatçı, 1872’de
Viyana Müzik Dostları Derneği’ne baş yönetici olarak atandı. Kentin bu en iyi müzik örgütünde üç yıl kadar çalıştı, koro yanında Viyana Filarmoni Orkestrasını da yönetti.
Sol Majör Altılı, Pıyanolu Beşli ve ünlü Wiegenlied (“Ninni”) yarattı.
Yaşamının son on yılını oldukça tekdüze, olaysız geçirdi.
Brahms , 1897’de karaciğer kanserinden öldü.
Johannes Brahms Eserleri
Orkestra müziği:
Senfoni:
1. l, 1876;
2. 2, 1877;
3. 3, 1883;
4. 4, 1885.
Konçerto:
1. Birinci Piyano Konçertosu, 1854-1858;
2. İkinci Piyano Konçertosu, 1881;
3. Keman Konçertosu, 1878;
4. Keman ve Viyolonsel Konçertosu, 1887.
Diğer:
1. Joseph Haydn’ın Bir Teması Üzerine Çeşitlemeler, 1873;
2. Akademik Festival Uvertürü, 1880;
3. Trajik Uvertür, 1880.
Oda müziği:
1. Keman ve Piyano için 3 sonat;
2. Viyolonsel ve piyano için 2 sonat;
3. Klarnet ve piyano için 2 sonat;
4. Yaylılar için 2 altılı;
5. Yaylılar için 2 beşli;
6. Yaylılar için 3 dörtlü;
7. Klarnetli Beşli;
8. Piyanolu Beşli;
9. Keman, viyola, viyolonsel ve piyano için 3 dörtlü;
10. Keman, viyolonsel ve piyano için 3 üçlü.
Piyano müziği:
Sonat:
1. No l, 1852-1853;
2. 2, 1852;
3. 3, 1853.
Çeşitleme:
1. Schumann’m Bir Teması Üzerine Çeşitleme¬ler, 1854;
2. İki piyano için Schitmann’ın Bir Teması Üzerine Çeşitlemeler, 1861;
3. Haendel’ın Bir Teması Üzerine Çeşit¬lemeler ve Füg, 1861;
4. Paganini’nin Bir Teması Üzerine Çeşitlemeler, 1862-1863;
5. Rapsodiler, 1879;
6. İki piyano için Macar Dansları.
Vokal müzik:
1. Em deutsches Requiem, 1857-1868;
2. Şarkılar.
Kaynak: Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi, 19. cilt, Anadolu yayıncılık, 1984